Doskonalimy kompetencje medialne i cyfrowe, czyli warsztaty w Collegium Civitas w Warszawie
27 i 28 września uczniowie klasy IIa Laura Cwynar i Adrian Klusek uczestniczyli w warsztatach „ Collegium Młodych- media i technologie” w Warszawie. Zostały one zorganizowane i przeprowadzone przez wykładowców Collegium Civitas w Pałacu Kultury i Nauki – p. Justynę Bakalarską i p. Pawła Maranowskiego. Tematyka warsztatów obejmowała m.in. wizerunek online, prawo w sieci oraz typy współczesnych przekazów medialnych .
Media społecznościowe są ważnym elementem życia codziennego. Wraz z ich powstaniem pojawił się problem zachowań w internecie – np. komunikacja ograniczona jest tylko do słów, ew. obrazków, „emoji”. Nie występuję tu język mowy ciała, który często decyduje o odbiorze naszej osoby w kontaktach „na żywo”. Internet stał się narzędziem kreowania wizerunku, który jednak czasami odbiega zdecydowanie od tego rzeczywistego- często jest wyidealizowany, ponieważ zależy nam na dobrym wrażeniu. Istotne jest, nie tylko co chcemy przekazać w internecie, podpisując się pod tym naszym nazwiskiem, ale również co chcemy przez to osiągnąć. Wszystko zależne jest od kontekstu, w którym chcemy zaprezentować naszą osobę.
W ramach warsztatów zrealizowaliśmy również wiele zadań podsumowujących zdobytą wiedzę, jedno z nich polegało na opisie filmu w limicie 140 znaków, co jest nawiązaniem do twittera – celem było skupienie się na przekazaniu jak najbardziej konkretnych informacji, wskazujących innym, jaki jest to film. Innym było wypisanie możliwych konsekwencji otwierania zasobów nauki dla kraju, naukowców, instytucji naukowych oraz społeczeństwa, z czego potem narodziła się gorąca dyskusja.
Warsztaty zawierały dużo przydatnej treści, ponieważ na co dzień mamy do czynienia z mediami społecznościowymi i przekazem informacji w sieci. Internet stał się głównym narzędziem wielu zawodów, np. dziennikarstwo na platformach online jest dla nas znacznie wygodniejszą formą niż kupienie gazety z najnowszymi wiadomościami. Jednak z drugiej strony artykuły na takich platformach nie zawsze są godne zaufania – czasem chwytliwe tytuły mają służyć jedynie przyciągnięciu uwagi. Również dzięki swojemu wizerunkowi w sieci możemy zyskać na odbiorze naszej osoby przez internautów, jednak należy pamiętać, że w internecie mamy do czynienia z ciągłą idealizacją w mniejszym lub większym stopniu, ponieważ nikt nie ma ochoty prezentować się ze złej strony. Projekt został dofinansowany z Funduszy Europejskich- Wiedza Edukacja Rozwój.
Laura Cwynar, kl. IIa