Tydzień Kultury Języka Polskiego. Moc propagandy

i jej wpływ na ludzi był głównym tematem warsztatów z edukatorką, Agnieszką Popławską, z Muzeum POLIN, w których uczestniczyła we środę młodzież z klasy 3ag humanistyczno-medialnej w ramach Tygodnia Kultury Języka Polskiego.

Ponadto o tym, jak pięknie jest się różnić oraz kulturze żydowskiej, rozmawiać będą uczniowie i uczennice z klas 2b, 2d i 2a podczas muzealnych spotkań online pod opieką p. Doroty Matusiak i p. Małgorzaty Opałki. TKJP to projekt organizowany w naszej szkole od kilku lat, obejmuje zajęcia rówieśnicze, kampanię informacyjną, warsztaty muzealne i teatralne, wyjazdy edukacyjne oraz spotkania eksperckie. Koordynatorka: Monika Komisarczyk

Poniżej relacje dziewczyn i chłopców z klasy maturalnej:

Dzisiejsze spotkanie z Panią z muzeum Polin na temat „Moc propagandy” nauczyło mnie, jak nie ulegać propagandzie”. Uświadomiło mi, jak ciężko mieli Żydzi w 1933 roku i później. Byłem bardzo zdziwiony opowieściami Żydów, którzy żyli w tamtym czasie, z dnia na dzień zostali potraktowani nieludzko. Musieli się ukrywać ze względu na swoje pochodzenie, ponieważ byli gnębieni. Pokazana była także historia przyjaźni, która skończyła się utratą marzeń sportowych oraz przyjaciółki z powodu kary za rozmowę z Żydami. Sadzę, że wyniosłem z wykładu niezbędna wiedzę i powiększyło to moja świadomość w tym temacie. 

Patryk

Film propagandowy „Triumf woli” z 1934r. (Reżyserem była Leni Riefenstahl) był obowiązkowy
do obejrzenia przez wszystkie szkoły i klasy w Niemczech.
Przez propagandę tworzyły się mury w relacjach między Żydami a Niemcami. Żydzi byli
izolowani od życia w grupach społecznych.
Propaganda wpływała bardzo łatwo do umysłów ludzi (szczególnie młodych). Połykali przekaz
filmu, po czym odwracali się bądź w gorszym wypadku atakowali niewinnych.

Karol

Na dzisiejszych warsztatach w Muzeum Polin rozmawialiśmy oraz słuchaliśmy o propagandzie. Najbardziej zapadł mi w pamięci film z początku warsztatów, który ukazywał propagandę Niemiec, przedstawiano ich jako tych ‚dobrych’ oraz niewinnych. Dużo emocji również wywarł na mnie film o antysemityzmie, w którym wypowiadały się jego ofiary, które opowiadały o swoich wspomnieniach z tego okresu,o tym jak w jedną noc może się zmienić całe życie. Oprócz interesujących i edukujących filmów podobała mi się również rozmowa o tym, jak propaganda wpływa na nasze życie oraz co możemy zrobić, aby jej nie ulegać.

Roksana

Film pt. “ Triumf woli “przedstawiony przez edukatorkę, p. Agnieszkę Popławską, bardzo mnie
zaciekawił. Przedstawiał zabiegi propagandowe , które są wykorzystywane nawet do
dziś. Ludzie byli zmuszani do oglądania filmów propagandowych jak wyżej
wymieniony “ Triumf woli “ i miało to wpływać na osoby oglądające, zmusić je do zmiany
przekonań, jakie chcieli im wpoić rządzący, czyli nienawiści do
Żydów i Żydówek
Żydów i Żydówki spotkały naprawdeę przykre sytuacje , okrutne , tragiczne , nikt nie
chciałby być w tamtym czasie na miejscu tych osób. Na pewno towarzyszył im brak
poczucia bezpieczeństwa , osamotnienie.
Oglądając wywiady z osobami, które przeżyły takie okrutne rzeczy, poczułam wielkie
współczucie dla ludzi, którzy zostali zwyczajnie zdehumanizowani. Przerażający jest
również fakt, że często w naszym otoczeniu widzimy nękanie i okrutne traktowanie
nie na takim poziomie , ale mimo wszystko sprawdza się powiedzenie, że ludzie nie uczą się
na tym, co już się wydarzyło .
Ludzie ulegają propagandzie np. ze strachu, braku wykształcenia , chęci korzyści ,
naiwności Żeby nie ulegać propagandzie, należy np. starać się sięgać do różnych
źródeł wiedzy , kształcić młodych ludzi tak, aby byli w stanie to rozpoznać , krytyczne
myśleć.

Anastazja

  1. Propaganda jest działaniem, które ma na celu ukształtowanie określonych poglądów.
  2. Propaganda może objawiać się poprzez np. język, a jej zadaniem może być wywołanie konkretnych emocji.
  3. Nazistowska propaganda wpłynęła na relacje między Żydami a resztą członków niemieckiego (nie tylko, ale w kontekście dzisiejszej lekcji) społeczeństwa. Przyjazne stosunki zmieniły się we wrogie nastawienie. Był to proces stopniowy, ale przebiegający dosyć szybko. Osoby pochodzenia żydowskiego były alienowane i ograniczane, a niechęć wkrótce zmieniła się w nienawiść. Propagandzie ulegały osoby bez względu na wiek. Amelia

Dzięki warsztatom z Muzeum Polin mieliśmy okazje zrozumieć uczucia Żydów, gdy pod wpływem propagandy zaczęli być gorzej traktowani. Wysłuchaliśmy ich historii, gdy z dnia na dzień ich relacje z przyjaciółmi się zmieniły, często nie z nienawiści, lecz ze strachu. Nie mogli wychodzić do restauracji, kina, przebywać w miejscach publicznych, co sprawiało im wielką przykrość. Nie rozumieli takiego zachowania oraz co je spowodowało. Staraliśmy się także zrozumieć, dlaczego człowiek ulega propagandzie, a najczęstszymi odpowiedziami były strach i brak świadomości. Warsztaty pozwalały spojrzeć na sytuacje z różnych punktów widzenia oraz zachęcić nas do myślenia z otwartą głową.

Wiktoria

  1. Ludzie (tzn. Niemcy, którzy posiadali dobre relacje z ludnością żydowską)poddają się uwarunkowaniom społecznym narzuconym przez większość, ponieważ boją się wykluczenia ze względu na swoje powiązania. Czują, że obierają tą pozycję w obronie własnej. 
  1. Nienawiść znormalizowana traci powagę swoich skutków.
  2. Podatność na propagandę wiąże się bezpośrednio z brakiem wiedzy.  Veronika

Propaganda to działanie mające na celu ukształtowanie określonych poglądów poprzez np. odwoływanie się do różnych emocji czy pokazywanie czarno-białego świata. Zdziwiło mnie to jak bardzo negatywne skutki może ona mieć. Przedstawione historie Żydów były naprawdę tragiczne i smutne. Nikt nie chce być odrzucony, wytykany, a oni właśnie tak się czuli, żyli w ciągłym strachu, obawie o to co przyniesie kolejny dzień. Nie mogąc korzystać z miejsc publicznych, nie mogąc żyć tak swobodnie jak inni czuje się wyobcowanie,z którym tak naprawdę nie mogli nic zrobić. Ta lekcja pokazała straszne nieporozumienie między ludźmi i to jak okrutnie człowiek może być traktowany. Pokazała również podział społeczeństwa i relacji międzyludzkich na te “lepsze” i te “gorsze”. 

Ania

  • Jak propaganda wpłynęła na losy Żydów. Stali się wyrzutkami społeczeństwa
  • Dlaczego wierzymy w propagandę. Głównie wpływają na nas psychologicznie, przez dobór słów, itp. oraz przez brak wiedzy, bądź informacji z innych źródeł
  • Jak “walczyć” z propagandą. Uczyć ludzi rozróżniać teksty propagandowe od zwykłych oraz uświadamiać ich, o innych punktach widzenia świata. Maciek
  • Film “Triumf Woli” był niemieckim filmem propagandowym nakręconym w 1934 roku podczas zjazdu NSDAP w Norymberdze
  • w filmach propagandowych zawsze występuje duża grupa cieszących się ludzi
  • spotkanie uświadomiło mi jakie ciężkie życie mieli Żydzi mieszkający w Niemczech w latach kiedy rządził Hitler. Kuba