Szkoła Humanitarna – World Cafe

Młodzież kl. 2ag uczestniczyła dzisiaj w kilkugodzinnym spotkaniu z koleżankami i kolegami z całej Polski w formule World Cafe. PAH przygotowała dla szkół uczestniczących w projekcie Szkoły Humanitarnej interesujące zagadnienia do dyskusji, o których poniżej piszą dziewczyny i chłopcy z klasy humanistyczno-medialnej:

Dzisiejsze warsztaty były niesamowicie interesujące. Nigdy wcześniej nie miałam okazji uczestniczyć w spotkaniu o takiej formie. Trafiłam do pokoju z kilkoma rówieśnikami i co kilkanaście minut przybywały do nas nowe osoby, które przedstawiały nam tematy takie jak feminizm, wolonturystyka, zmiany klimatyczne czy aktywizm i zachęcały do dyskusji. Atmosfera spotkania była bardzo przyjemna co zachęcało do zabierania głosu. Wiele się dowiedziałam i miło spędziłam czas. Czekam na kolejne spotkania i webinary organizowane przez Polską Akcję Humanitarną w ramach naszego projektu.

Amelia

Spotkanie „World café” było ciekawym i obfitującym w nowe wiadomości wydarzeniem. Mieliśmy szansę wzięcia udziału w rozmowach na różne tematy podczas pięciu sesji z zaproszonymi gośćmi. Poruszaliśmy tematy dotyczące m.in. feminizmu, pomocy humanitarnej, znaczenia wody czy wolonturystyki. Każdy mógł wyrazić swoją opinię i podzielić się refleksją bez obawy, że zostanie źle odebrany czy oceniony. Pierwszy raz miałam okazję do wzięcia udziału w tak zorganizowanym spotkaniu i uważam, że było bardzo inspirującym przeżyciem.

Kasia

Dzisiejsze warsztaty z osobami z PAHU były świetne, rozmawialiśmy na różnorodne tematy np. pomoc humanitarna, przywłaszczenia kulturowe, feminizm oraz aktywizm klimatyczny.
Niestety nie załapalem się, aby porozmawiać o muzyce, a bardzo chciałem.

Patryk

Na dzisiejszych warsztatach mieliśmy okazję porozmawiać z wieloma ciekawymi osobami. Zostaliśmy podzieleni na grupy i przez 10/20 minut rozmawialiśmy i zadawaliśmy pytania prowadzącym. Każdy z nich prowadził warsztat na inny temat, jednak gdybym miała opisać w paru słowach, o czym one były, to powiedziałabym, że o środowisku, o tym, jak możemy pomóc oraz o tolerancji. Bardzo podobało mi się dzisiejsze spotkanie, było bardzo zróżnicowane, więc myślę, że każdy znalazł temat, który go zainteresował.

Roksana

Na dzisiejszych zajęciach była możliwość wspólnej rozmowy na różnorodne tematy. Mi osobiście najbardziej w pamięć zapadł problem konsumpcjonizmu, ponieważ uważam, że wbrew pozorom jest nam bardzo bliski. Wystarczy spojrzeć na metki ubrań, które kupujemy na co dzień i które bez zastanowienia nosimy. Według mnie problem jest o tyle skomplikowany, że jak na razie nic nie wskazuje na pomniejszenie go, a przez to coraz bardziej zanieczyszczamy naszą planetę. Jednocześnie temat feminizmu zwrócił moją uwagę, ponieważ utożsamiam się z nim, a także w części aspektach łączy się z konsumpcjonizmem, dlatego, że to kobiety są zatrudniane w szwalniach. Przymusowo pracują w nieodpowiednich warunkach i przede wszystkim nie otrzymują należytej pensji pomimo swojego ciężkiego wkładu. Uważam, że zajęcia były bardzo ciekawe ze względu na swoją urozmaiconą tematykę.

Patrycja

Zaraz po wprowadzeniu i kilku minutach rozmowy zostaliśmy rozdzieleni na mniejsze, około piętnastoosobowe grupy. Każdy z prowadzących przechodził z pokoju do pokoju i przeprowadzał z nami zajęcia przez około 20-30 minut. Każdy rozmawiał z nami na inny temat, np.: o znaczeniuwody na świecie, feminizmie, czy różnicy w przejmowaniu i docenianiu innych kultur.

Lecz najbardziej w pamięć zapadło mi spotkanie z Elsim Adajewem, który przeprowadził z nami otwartą rozmowę na temat uchodźców. Była to dla nas okazja by właśnie, jako że sam pochodzi z Czeczeni, zadawać mu pytania. Opowiedział nam w jaki sposób znalazł się w Polsce, mówił o wybuchu wojen w Czeczeni. Wspominał dzieciństwo i starał się nam pokazać w jaki sposób wszystko wyglądało z perspektywy, jeszcze wtedy dziewięcioletniego chłopca.

Dzisiejsze warsztaty bardzo mi się podobały. Największym plusem była chyba swoboda wypowiedzi jaką czuliśmy później w poszczególnych pokojach – większość grupy była z innych szkół.  Różnorodność tematów jakich się podejmowali prowadzący pozwoliły nam między innymi na zdobycie nowych, nieznanych nam wcześniej informacji i zwiększenie wiedzy o dzisiejszym świecie.

Ala

Spotkania w ramach projektu PAH w moich oczach osiągnęło bardzo owocne skutki. Tematy które były poruszane w poszczególnych pokojach zawierały umiejętne wyjaśnienie, a czas do dyskusji dawał pole do wyrażenia swojej opinii. Kwestie sporne oraz odmienne perspektywy na ten sam temat, przysłużyły się do poszerzenia mojego pola widzenia. Forma, w jakiej odbyły się spotkania była prosta i skuteczna. 

Veronika

Moim zdaniem warsztaty te były interesujące. Forma była dość ciekawa, podobało mi się to że pracowaliśmy w mniejszych grupach. Na plus należy również zaznaczyć tematy, do mnie trafiła Dekolonizacja Muzyki. Dobrym pomysłem było też zaproszenie innych szkół, pozwoliło mi to na poznanie osób z innych regionów Polski.

Tymoteusz

Monika Komisarczyk, Małgorzata Szypulska – koordynatorki projektu