Lekcja muzealna online

odbyła się w Muzeum Narodowym w Warszawie i uczestniczyła w niej klasa 1ag z polonistką, Moniką Komisarczyk.

Zajęcia na temat sztuki średniowiecza trwały przeszło godzinę i obfitowały w wiele interesujących ciekawostek. Edukatorka, pani Monika Jabłońska, opowiedziała nam m.in. o symbolice florystycznej w malarstwie wieków średnich, tłumacząc znaczenie babki lancetowatej w „Ucieczce do Egiptu” Absolona Stumme.

Poniżej relacje uczniów i uczennic:

Z dzisiejszej lekcji muzealnej najbardziej w pamięci utkwił mi ,,Poliptyk Grudziądzki”, w którym urzekło mnie przesłanie symboliczne np. groteskowe ujęcia ludzi w lewej nawie oraz mała dziewczynka w nawie centralnej, która symbolizowała Maryję. Dowiedziałam się również, czym jest literatura mistyczna, a także sztuka dewocyjna. 

Kamila Zjawin

Jedną z ciekawych informacji, których mogliśmy się dowiedzieć podczas lekcji muzealnej były symbole. Na przykład różnica między symboliką koloru złotego i żółtego, kwiat babki, który wskazuję na mękę Pańską i zapowiedź śmierci Chrystusa oraz artefakty trzymane przez święte osoby będące ich atrybutami. Dowiedzieliśmy się o innej definicji słowa ‘’pasja’’ oznaczająca cały proces umierania Jezusa. Poznaliśmy również wiele dzieł. Jednym z nich są Skrzydła Tryptyku z legendą św. Jadwigi Śląskiej. Na nim jest ukazana między innymi bitwa pod Legnicą, w której zginął Henryk Pobożny. Uważam, że lekcja była wartościowa. Dowiedziałam się wielu nowych rzeczy. Spodobał mi się sposób prowadzenia zajęć przez Panią prowadzącą. Myślę, że takich lekcji powinno być więcej.

Patrycja Waruszyńska

Dziś odbyła się wirtualna lekcja muzealna z Muzeum Narodowego w Warszawie. Pani przedstawiła nam szczegółowo sztukę średniowieczną. Przedstawiono nam sztukę romańską i gotycką. Porównywaliśmy zabytki tych stylów, np. Piękną Madonnę z Wrocławia (ok. 1390 r.) oraz Madonnę z Ołoboku  (koniec XII lub początek XIII wieku). Lekcja była ciekawa i interesująca. 

Julia Katura

Dzisiejsza e-lekcja na temat średniowiecza była dosyć interesująca pozwoliła na utrwalenie już zdobytej wiedzy, sprawdzenie jej oraz poszerzenie o pewne zagadnienia.  Podczas całej lekcji przedstawione zostało kilka stylów w sztuce o niektórych już wiedziałam takich jak romantyzm czy gotyk, natomiast styl piękny tzw. międzynarodowy był mi obcy tak samo jak doloryzm, który zrobił na mnie duże wrażenie.  Za przykład stylu pięknego pokazana została “Piękna Madonna z Wrocławia”, która faktycznie urzeka swoim precyzyjnym i pięknym wykonaniem, a doloryzmu  “Chrystus ukrzyżowany” ta rzeźba moim zdaniem idealnie oddaje czym jest doloryzm, bo jak dowiedziałam się jest to nurt w kulturze gotyckiej skupiający się męce Pańskiej. Rzeźba bez wątpienia oddaje cierpienie, ból fizyczny i mękę, jest bardzo dramatyczna i zapada w pamięć.

Pojawiło się też wiele nastaw ołtarzowych, dowiedziałam się jakie pełniły funkcję i z czego czerpali ich artyści, mianowicie źródłami była zarówno sama Biblia jak i apokryfy i bestiariusze. Przypominałam sobie jak bogatą symboliką cechowały się dzieła z epoki średniowiecza oraz jak powszechne w nich były postaci świętych.

Amelia Mazurkiewicz

Informacje, które udało mi się zapamiętać po dzisiejszej lekcji online, to m.in. to, że „retabulum” to z łaciny nastawa ołtarzowa. Przykładem tego może być „Poliptyk Zwiastowania z Jednorożcem”. Moja wiedza wzbogaciła się również o pojęcia takie jak: apokryfy, hagiografia i floralia. Była mowa również o tym, że pasja nie zawsze oznacza wielkie zamiłowanie do czegoś, lecz może oznaczać też mękę Pańską i cierpienie. 
Ania Dziczek