Warsztaty SGAI nr 108 – Światowy Dzień Uchodźcy

Michał Kłopocki z Centrum Inicjatyw Młodzieżowych HORYZONTY w Poznaniu odwiedził naszą szkołę, by poprowadzić warsztaty na temat sytuacji uchodźców i uchodźczyń na świecie. Relacje młodzieży oraz zdjęcia poniżej:

Warsztaty odbyły się w związku z obchodami Światowego Dnia Uchodźcy i przygotowały je opiekunki SGAI nr 108: Joanna Plichta i Monika Komisarczyk. W zajęciach uczestniczyło 30 osób z całej szkoły.

Zosia Stryjska, kl. 3Dg

Warsztaty rozpoczęły się o godzinie ósmej rano. Uczniowie usadzeni zostali w kółku, by zapewnić kontakt z pozostałymi uczestnikami ćwiczeń, następnie podzieleni na cztery grupy. Trener wprowadził obecnych w tematykę zajęć, którą byli uchodźcy, po czym rozdał każdej grupie kartki, na których znajdowały się różne epizody ucieczki niepełnosprawnego rodzeństwa, Alana i Gyan, z ogarniętego wojną Iranu. Wyemigrowali oni wraz z rodziną, jednak zostali rozdzieleni. Zespoły miały ułożyć je chronologicznie, wraz z odpowiadającymi im rysunkami, które także otrzymały.

Po wykonaniu zadania, które okazało się być nietrudne, chociaż czasochłonne, pan Michał przedstawił uczestnikom warsztatów filmiki o bohaterach historii, którzy byli prawdziwymi ludźmi, a ich podróż miała miejsce w rzeczywistości. Na ich przykładzie młodzież miała możliwość zaobserwować warunki życia w obozie dla uchodźców, emocje towarzyszące ucieczce, trudnej sytuacji, a także ponownemu spotkaniu po latach, kiedy rodzina spotkała się po uzyskaniu azylu w Niemczech. Po obejrzeniu filmików nawiązała się rozmowa o uchodźcach, w czasie której uczniowie mogli zadać pytanie ekspertowi, którym był trener, oraz otrzymać odpowiedź. Nawet uczestnicy, który nie zadali pytania mogli dowiedzieć się czegoś dzięki pytaniom pozostałych. Gdy młodzież wykonała plakat podsumowujący warsztaty, te zakończyły się i uczniowie udali się na lekcje.

Podczas zajęć obecni mogli poszerzyć swoją wiedzę o wojnie na Bliskim Wschodzie, poznać jej przyczyny, ale także skutki. Na przykładzie Alana i Gyan przedstawiono sytuację wielu uchodźców, którzy pragną bezpieczeństwa w Europie. Ich historia zakończyła się szczęśliwie, warsztaty te miały więc służyć uświadomieniu młodzieży, że uchodźca to też człowiek, i by większa liczba emigrantów mogła zakończyć swoją ucieczkę tak jak przedstawione rodzeństwo. Obecnym zajęcia podobały się, gdyż dowiedzieli się oni wiele na interesujący ich temat.

Iga Gepner, kl. 2Dg

Uważam, że warsztaty są  bardzo dobre, aby pokazywać nam, jak funkcjonują ludzie spoza naszego kraju. Możemy przez takie zajęcia popatrzeć całkiem z drugiej strony, nie od strony mediów.

Pan Michał mówił bardzo mądrze, pokazał, że są różne rozwiązania, które stworzą  uchodźcom  warunki do normalnego funkcjonowania. I pokazał, że każda osoba może coś od siebie dać, niekoniecznie stać obok. Dzięki takim organizacjom jak Amnesty International  młodzież może również pomagać i uczyć innych szacunku BO UCHODŹCY  TO TEŻ SĄ LUDZIE.

Gabriela Książkiewicz, kl. 2Dg

Na dzisiejszych zajęciach rozmawialiśmy o uchodźcach. Warsztaty te uświadomiły mi, że nie jest tak, jak inni mówią o tej grupie tzn. oni wcale nie są tacy źli, tylko są to po prostu ludzie, którzy chcą żyć w lepszych warunkach niż cierpieć w upadłym  kraju. Poznałam także historię pewnej rodziny, której udało się dotrzeć do bezpiecznego miejsca. Nasze działania na rzecz uchodźców mogą pomóc większej ilości osób, które czekają na naszą pomoc. Dlatego zamiast odrzucać tych ludzi, trzeba im pomagać.

Sandra Kargul, kl. 2Dg

Wybrałam się na warsztaty o uchodźcach, ponieważ nie byłam pewna co do zdania na ich temat i tego, jak Polska ma się do przyjmowania ich. Po wysłuchaniu historii o rodzeństwie, uciekającym na wózkach inwalidzkich przed niebezpieczeństwem, upewniłem się w racji, że ci ludzie naprawdę potrzebują pomocy. Nie wyjeżdżają z kraju od tak, lecz szukają pomocy i warunków do normalnego życia. Bardzo im współczuję i bardzo uderza mnie to, że takie rzeczy się dzieją. Cieszę się, że są ludzie, których ta sytuacja porusza na tyle, że chcą działać i pomagać bez względu na to, co głosi się w mediach i jak źle mówi się o tych ludziach, którzy nie są  różni od nas i mają takie same cele w życiu.

Ewa Górczyńska, kl. 2Dg

Podczas warsztatów poznałam losy rodziny, która musiała uciekać przed wojną. Bardzo podobało mi się zadanie z uporządkowaniem historii, dzięki temu łatwiej było nam ją poznać.Obejrzeliśmy też filmy i wywiady z rodziną z Syrii.  Dzięki nim mogliśmy zobaczyć też urywek dramatycznej ucieczki. Ciesz się, że dzięki warsztatom mogłam poznać, jak wygląd los uchodźców.

Emilia Fronia, kl. 2Dg

Warsztaty organizowane przez Amnesty International w naszej szkole okazały się być bardzo przydatne. Dowiedzieliśmy się dzięki nim wielu faktów o uchodźcach oraz zostało obalone wiele mitów na ich temat.
Uświadomiło to nam, że uchodźcy to też ludzie, tacy sami jak my, szukający schronienia i bezpieczeństwa. Należy im się to, a my możemy im w tym pomóc. Warto pomagać.

Klaudia Długosz, kl. 3Dg

W zajęciach, w których miałam przyjemność uczestniczyć, poszerzyliśmy swoją wiedzę o uchodźcach. Pierwszym zadaniem było ułożenie historii pewnej rodziny, do pomocy mieliśmy rysunki wraz z tekstami. Po ułożeniu dowiedzieliśmy się, że ta historia wydarzyła się w prawdziwym życiu. Rodzeństwo inwalidów razem ze swoją rodziną przez dwa lata próbowały uciec od wojny. Trudno jest mi pojąć, jak można tak traktować ludzi. Nie można zabronić azylu osobom, które w obawie o swoje życie uciekają.

Uważam, że niestety zdecydowana większość utożsamia termin uchodźca z terroryzmem.

Należy edukować i akcje takie jak ta, są jak najbardziej potrzebne.

Zuza Mirek, kl. 3Dg

Bardzo się cieszę, że mogłam uczestniczyć w tych warsztatach. Wygląda to zupełnie inaczej, niż tak jak pokazują nam to w mediach. Kreuje się uchodźców jako zamachowców i terrorystów, tymczasem ci ludzie mają swoje przejmujące historie. Dzisiaj właśnie mogłam poznać jedną z nich. Podziwiam Alana i Gyan za wytrwałość w podążaniu do szczęścia – w podążaniu do marzenia, którym było tylko żyć bezpiecznie. Powinniśmy doszukiwać się informacji, które będą zgodne z prawdą, a nie zadowalać negatywnym przekazem dotyczących uchodźców.

Zuza Zinczenko, kl. 3Dg

Było to bardzo sympatyczne spotkanie. Treściwe, na temat, wyjaśniające wiele wątpliwości oraz poruszające istotne problemy dotyczące uchodźców. Pan prowadzący- Michał – przygotował dla nas zadania odnoszące się do życia Alana i Gyany, którzy z powodu walk musieli uciekać z rodzinnego domu (w Syrii) do Grecji. Dodatkowo wszystko utrudniała im ich choroba – zanik mięśni.

Cała nasza grupa była aktywnie zaangażowana w odkrywanie historii rodzeństwa i ich rodziny. Uważam, że te warsztaty miały nieocenioną wartość.

Martyna Spalińska, kl. 3Dg

Bardzo podobały mi się warsztaty. Dowiedziałam się sporo rzeczy dotyczących uchodźców. Cieszy mnie to, że wspólnie z innymi mogłam uczestniczyć w dyskusji. Miałam dzisiaj okazje usłyszeć historię Alana i Gyan, którzy na wózkach inwalidzkich uciekali przed wojną. Ludzie wyobrażają sobie, że uchodźcy to terroryści i przestępcy, a prawda jest taka, że są to normalni ludzie, którzy mają prawo żyć bezpiecznie wśród nas. Mam nadzieję, że w przyszłości będę miała okazję spotkać się z takim człowiekiem i porozmawiać z nim na żywo.

Marta Madej, kl. 2Dg

Na warsztatach na temat uchodźców dużo się nauczyłam.Przed warsztatami i filmem, który oglądaliśmy na języku polskim („W dobrej wierze”), moje zdanie o uchodźcach było nieciekawe. Uważałam, ze większość uchodźców chce po prostu zrobić zamach na nasz kraj i nie tylko. Po warsztatach moje zdanie się zmieniło. Zrozumiałam, że to są normalni ludzie, którzy chcą żyć tak jak my, tylko ktoś lub coś im w tym przeszkadza. Pozwólmy im żyć razem z nami.