Sycylia

Dnia 21 stycznia 2017 roku na Dworcu Głównym we Wrocławiu zaczęła się nasza wielka przygoda w związku z wyjazdem na Sycylię w ramach projektu Erasmus+. Około godziny 10:00, następnego dnia, wylądowaliśmy na lotnisku w Katanii. Po przyjeździe do Mazzarino miałyśmy okazję  poznać wszystkich uczestników projektu oraz goszczące nas rodziny.  W poniedziałek odbyło się przyjęcie powitalne zaplanowane przez uczniów włoskiej szkoły. Przygotowali degustacje lokalnych przysmaków,różne gry i zabawy oraz oprowadzili nas po szkole. Po południu odbyło sie zwiedzanie miasteczka      z uwzględnieniem pięknych, zabytkowych kościołów : Santuario Madonna del Mazzaro, Matrice, Chiesa di Sant’Ignazio. We wtorek zorganizowano flashmob     z udziałem wszystkich uczniów. Podczas tego wystąpienia zaprezentowane zostały tradycyjne stroje każdego z państw. W środę pierwszy raz wybraliśmy się zwiedzać tereny inne niż Mazzarino-Riesi. Pierwszym miejscem, do którego dojechaliśmy, była kopalnia soli w Realmonte. Kopalnia okazjonalnie bywa miejscem kultu religijnego – znajduje się tam ołtarz i płaskorzeźby przedstawiające m.in. Jezusa.

Dalej, wybraliśmy się na plażę, gdzie znajdowały się ,,Schody tureckie”, czyli jeden   z zabytków UNESCO, a potem pojechaliśmy do oddalonej o 20 km Doliny Świątyń  w Agrigento. Zobaczyliśmy tam ponadczasowe budowle, które zapierały dech      w piersiach.

26 stycznia wybraliśmy się do willi z IVw. w Piazza Armerina. Udostępnione   do zobaczenia były głównie mozaiki podłogowe przedstawiające różne sfery życia – polowania, odpoczynek jak również nawiązania do mitologii. Widoczne były wpływy kultury romańskiej i elementy sztuki greckiej. Następnie wybraliśmy            się do malowniczego miasta Assoro, które znajdowało się na wzgórzu. Tam odwiedziliśmy ratusz, w którym aktualnie była wystawa prac fotograficznych. Wieczorem, gdy byliśmy w Mazzarino, odbyła się prezentacja patronów naszych rodzinnych miejscowości. Z dumą przedstawiliśmy postać św.Jadwigi Śląskiej.     Z racji tego, że był to ostatni dzień naszego pobytu w Mazzarino, wybraliśmy się na małe pożegnalne przyjęcie.

Z powodu braku wcześniejszych lotów, następne dwa dni spędziliśmy        na zwiedzaniu Katanii. Wyjazd stał się idealną okazją do poznanie zwyczajów      i kultury nie tylko Sycylii, ale także Cypru, Rumunii i Hiszpanii. Międzynarodowe znajomości na pewno zaprocentują dla nas w przyszłości.